Sunday, 1 March 2009

Forskning

Jag har kommit fram till vilken av mina vietnamesiska aktiviteter jag ska skriva om när jag kommer hem. Det blir ett egositiskt projekt. Jag tänkte att jag ska göra aktionsforskning på min egen process med att lära mig Cheo och Ca tru fram till den konsert som Esbjörn och jag ska ha i slutet av mars. Jag har gjort anteckningar efter de lektioner jag haft hittills och inringat mitt problem.
Det som är svårt är inte att lära sig melodierna utan att hitta en teknik som funkar. Till skillnad mot de som börjar spela etnomusik på etnomusikinstrument så tar jag med mig ett instrument som jag använt i en annan kulturell kontext. Jag har haft sånglektioner för olika lärare under sju års tid. När jag nu ska lära mig att musicera i en annan musikalisk kontext med andra ideal så måste jag anpassa min teknik så att det låter rätt. Musiken sitter inte i att sjunga rätt melodi utan i att låta rätt. Eftersom jag är tränad i att tänka kring hur jag använder rösten så testar jag hela tiden olika metoder för att hitta ett sätt att sjunga på som både låter rätt och känns rätt. Mitt mål är att jag ska hitta konkreta metoder för att hantera olika stilar och att jag på konserten ska kunna applicera mina metoder och vara nöjd med resultatet.
Jag tänkte också få in lite tankar kring sångundervisningens kontextberoende. En sånglektion på Musikhögskolan i Malmö inleds vanligtvis med uppvärmning och mental förberedelse för att kunna sjunga. Man står upp, befinner sig i tryggheten i ett ljudisolerat rum och undervisningen strävar efter att möta rösten där den befinner sig - sopran eller alt, pigg/trött... Det jag upplevt här är precis motsatsen. Ingen ljudisolering, ingen förberedelse, flera personer i rummet och rösten ska anpassas för stilen och inte tvärtom. Det finns troligtvis ett par nackdelar med den metoden och också med den "svenska" metoden. För mig har den överdrivna tryggheten under sånglektioner i Sverige lett till att jag inte tror att jag kan sjunga i situationer som inte är lika snälla. Kanske sångpedagogernas goda vilja i praktiken har gjort mig en björntjänst. Jag upplever själv att mina sångfärdigheter är främst psykiska. De fysiska förutsättningarna finns där och fungerar i situationer där jag tror att jag kan sjunga och tvärtom så fungerar de inte i situationer då jag inte tror att jag kan sjunga. Förutom att hitta metoder som fungerar för de olika stilarna måste jag övertyga mig själv om att de här metoderna fungerar i alla situationer.

1 comment: